1
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران (نویسنده مسئول)
2
گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
چکیده
پژوهش حاضر به منظور استخراح اهداف تربیتی برای نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران با توجه به رویکرد اسلامی به تفاوت زن و مرد صورت گرفته است. از اینرو با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی، به تفاوتهای تکوینی زن و مرد در ویژگیهایی مانند تعقل، عاطفه، حیا، غیرت، تبرح، بلوغ و غریزۀ جنسی میپردازد. در ادامه تفاوت زن و مرد در قالب نقشها و مسئولیتهای تشریعی همچون نقش همسری، مادری و خانهداری برای زنان و مسئولیت سرپرستی خانواده و امور اجتماعی مانند دفاع از کشور برای مردان بررسی شده است. در نهایت بر اساس تفاوتهای مذکور، اهداف تربیتی در چارچوب ارتباطی فرد با خداوند، با در نظر گرفتن تفاوت زن و مرد در احکام شرعی، ارتباط فرد با خود، با مطرح ساختن لزوم آشنایی زن و مرد با ویژگیهای تکوینی و تشریعی خود، و ارتباا فرد با دیگران، بر اساس لزوم آشنایی زنان و مردان از ویژگیهای تکوینی و نقشهای تشریعی یکدیگر، بررسی شده است.
کریمی عقدا, هادی و حسینی زاده, سیدعلی . (1402). بررسی تفاوت های زن و مرد در اسلام و دلالت های آن در اهداف تربیت رسمی عمومی. المصطفی, 3(3), 139-170.
MLA
کریمی عقدا, هادی , و حسینی زاده, سیدعلی . "بررسی تفاوت های زن و مرد در اسلام و دلالت های آن در اهداف تربیت رسمی عمومی", المصطفی, 3, 3, 1402, 139-170.
HARVARD
کریمی عقدا, هادی, حسینی زاده, سیدعلی. (1402). 'بررسی تفاوت های زن و مرد در اسلام و دلالت های آن در اهداف تربیت رسمی عمومی', المصطفی, 3(3), pp. 139-170.
CHICAGO
هادی کریمی عقدا و سیدعلی حسینی زاده, "بررسی تفاوت های زن و مرد در اسلام و دلالت های آن در اهداف تربیت رسمی عمومی," المصطفی, 3 3 (1402): 139-170,
VANCOUVER
کریمی عقدا, هادی, حسینی زاده, سیدعلی. بررسی تفاوت های زن و مرد در اسلام و دلالت های آن در اهداف تربیت رسمی عمومی. المصطفی, 1402; 3(3): 139-170.